Jeżeli przygotowujesz projekt graweru lub nadruku na pamięciach USB samodzielnie - pobierz specyfikacje, które ułatwią przygotowanie plików do druku.
→ pobierz specyfikacje techniczne
Ważne uwagi
Przygotowując plik do produkcji proszę pobrać właściwą specyfikację techniczną oraz proszę zastosować się do poniższych wytycznych:
- Przesłany projekt musi mieć ROZMIAR DOKŁADNIE TAKI jak został podany w specyfikacji;
- do grawerowania projekt musi być czarno-biały - kolor czarny w projekcie to miejsca grawerowane, kolor biały w projekcie to kolor produktu
- do nadruku projekt musi być zapisany w kolorystyce CMYK;
- NIE dodawaj dodatkowych paserów, znaczników, skali kolorystycznych;
- zapoznaj się z naszymi uwagami, które zawierają najczęściej popełniane błędy przez osoby przygotowujące projekt - informacje poniżej
- WAŻNE: jeśli chcesz aby Twoja produkcja była zrealizowana w optymalnym czasie - dostarcz pliki zgodne ze specyfikacjami z uwzględnieniem powyższych uwag. Wówczas obsługa plików jest praktycznie automatyczna, dzięki temu szybciej otrzymasz podglądy plików do akceptacji i szybciej zostanie uruchomiona produkcja
W jakich formatach zapisać projekt?
Pliki z projektami możemy otrzymać zapisane w:
Zalecane formaty plików:
- PDF (przy nadruku cyfrowym UV - kolorystyka CMYK; przy grawerze - kolorystyka czarno-biała; czcionki zamienione na krzywe, przy nadruku full kolor CMYK rozdzielczość osadzonych bitmap - min. 600 dpi)
- TIFF (kolorystyka CMYK, plik spłaszczony do jednej warstwy, zalecamy zastosować kompresję bezstratną LZW, rozdzielczość 600 dpi);
Opcjonalnie dopuszczalne formaty plików:
- CDR - plik Corela do wersji X6, ale tylko przy spełnieniu założeń: skala 1:1, wszystkie fonty zamienione na krzywe, przy druku pełnokolorowym wykorzystane bitmapy *.tif 600 dpi CMYK; wszystkie efekty specjalne (przezroczystości, przenikania, cienie, soczewki, itp. spłaszczone i doprowadzone do postaci jednej bitmapy 600 dpi CMYK); w przypadku graweru - kolorystyka czarno-biała - cały projekt zapisany wektorowo;
- EPS lub AI - plik Illustratora do wersji CS6, ale tylko przy spełnieniu założeń: skala 1:1, wszystkie fonty zamienione na krzywe, przy druku pełnokolorowym wykorzystane bitmapy *.tif 600 dpi CMYK; wszystkie efekty specjalne (przezroczystości, przenikania, cienie, soczewki, itp. spłaszczone i doprowadzone do postaci jednej bitmapy 600 dpi CMYK); w przypadku graweru - kolorystyka czarno-biała - cały projekt zapisany wektorowo;
Po złożeniu zamówienia oraz przesłaniu plików do produkcji jest wykonywana przygotowalnia do druku. Jeśli przesłane pliki będą zgodne ze specyfikacjami - otrzymasz do akceptacji podglądy plików produkcyjnych, w przeciwnym wypadku otrzymasz uwagi naszych grafików do dostarczonych materiałów.
Najczęściej popełniane błędy w projektach
Wielkość czcionek
Powierzchnia pendrive nie jest duża. Zdajemy sobie sprawę, że każdy Zamawiający chciałby tam zamieścić dużo informacji, ale zawsze powstaje pytanie czy to będzie czytelne.
Zarówno przy grawerowaniu jak i przy nadrukach dysponujemy bardzo dokładnymi urządzeniami i jesteśmy w stanie wygrawerować/wydrukować nawet bardzo małe czcionki, ale pamiętaj, że użytkownik tego pendrive nie nosi przy sobie standardowo lupy powiększającej.
Projektując nadruk/grawer na pamięciach USB niestety należy dostosować się do małej powierzchni przeznaczonej do znakowania.
KOLORYSTYKA
Przygotowując pliki do nadruku na pendrivach - stosuj kolorystykę CMYK. Nie przygotowuj projektów zapisanych w RGB - tak przygotowany plik zostanie automatycznie skonwertowany do CMYK-a, co może wpłynąć na oczekiwaną kolorystykę. Najlepiej samodzielnie dokonaj konwersji RGB-CMYK - masz wówczas pełną kontrolę nad przesyłanym projektem.
Stosowanie kolorystyki Pantone nie jest ujęte w podstawowych cenach. Kolory Pantone można stosować dla wyższych nakładów, jednakże druk w 1. lub 2. kolorach Pantone może być droższy niż druk pełnokolorowy CMYK - wycena indywidualna na maila.
Przygotowując plik do wykonania graweru - stosuj kolorystykę czarno-białą.
ZAPIS PLIKU W FORMACIE WEKTOROWYM
Czym się różni plik zapisany wektorowo od pliku zapisanego w bitmapie - przecież na ekranie oba wyglądają podobnie ... a wystarczy przybliżyć i wówczas widać, ze plik wektorowy nadal jest ostry, w przypadku bitmapy pojawiają się widoczne pojedyncze pikselki.
Przygotowując plik pod grawer/nadruk na drobnych przedmiotach - zawsze kiedy to możliwe stosuj zapis w postaci wektorowej.
I od razu powstaje kolejne pytanie, czy wystarczy plik zapisać w formacie programu obsługującego format wektorowy (Corel, Illustrator, InDesign) i już będzie to plik wektorowy? Niestety nie, sam format niewiele zmienia - ważna jest zawartość. Jeśli do pliku w programie wektorowym zaimportujemy bitmapę, to mimo, że zapiszemy plik w formacie wektorowym (cdr, eps, ai) to nadal będzie to bitmapa.
CZCIONKI
Nie każdy rodzaj czcionki będzie ładnie wyglądał po pomniejszeniu na potrzeby graweru / nadruku na pamięciach USB. DO najmniejszych tekstów unikaj czcionek bardzo masywnych - są one projektowane do wykorzystania w projektowaniu tytułów, podtytułów, ale stosowane jako najdrobniejszy tekst po prostu się nie sprawdzają. Podobnie czcionki ozdobne - możesz je wykorzystać w projekcie jako większe napisy, ale w najmniejszych rozmiarach stają się trudne do odczytania.
Jeśli nie jesteś pewien, czy wybrałeś dobrą czcionkę - wydrukuj projekt na zwykłej drukarce - koniecznie w skali 1:1 - i sprawdź, czy czcionka jest czytelna.
Kolejna ważna uwaga dotycząca czcionek - z pewnością wiesz, że w projektach ulotek, plakatów nie jest zalecane stosowanie dużej ilości różnych czcionek - wprowadza to zamęt w projekcie i staje się on trudny w odbiorze. W przypadku drobnych gadżetów jak pamięci USB, breloki, długopisy itp. zasada jest jeszcze bardziej radykalna. Dwie różne czcionki - to już dużo i jeśli chcesz, aby przekaz reklamowy był łatwy w odbiorze to stosuj różne czcionki z dużym umiarem.
EFEKTY SPECJALNE - CIEŃ, PRZEZROCZYSTOŚĆ, PRZENIKANIE, ITD.
Przy nadrukach pełnokolorowych CMYK aż niektórych może kusić, aby zastosować pełne możliwości różnych efektów specjalnych. Ale po co? Pamiętaj jedną z głównych zasad projektowania - w prostocie siła.
Dodatkowo stosowanie niektórych możliwości programów graficznych sprawia, że projekt staje się nieczytelny. Tak jest np. przy stosowaniu cieni pod małymi literami lub przy stosowaniu obwódek w małym tekście. Umiar - to ważna słowo.
Dodatkowe pytania
w przypadku dodatkowych pytań dotyczących specyfikacji technicznych prosimy o kontakt na adres mailowy: grafika@promedia.pl